Oogachtend, 2023
“De landing in Normandië, paniek bij ons”
Gent, 10 mei 1940. Koenraad is zes jaar oud als het Duitse leger België binnenvalt. Zijn familie is nazigezind en collaboreert zwaar met de bezetter. Bij de landing in Normandië slaat het gezin op de vlucht naar Duitsland. Een tocht die langs de verschrikkingen van de oorlog leidt naar een klein dorpje, niet ver van de Tsjechische grens. Als de Russen komen, moet de familie opnieuw vluchten, in omgekeerde richting. Met niet veel meer dan een emmer ter ontlasting.
Die Scheisseimer werd de mal voor een verhaal dat Koenraad Tinel in 2009 een eerste keer uit zijn lijf dreef, nadat het ruim zestig jaar diep onder zijn huid opgeborgen zat. Scheisseimer werd een theatervoorstelling van hetpaleis en een overrompelend beeldverhaal. In één razende geut van 240 vloeibare tekeningen toonde de kunstenaar hoe hij opgroeit in een kunstminnend gezin, op zijn schommel zit en aan de piano oefent met zijn joodse lerares Betty Galinsky. Maar ook hoe hij op de vlucht slaat, door bossen doolt, honger kent, bommen ziet vallen, steden en mensen ziet branden.
Scheisseimer bleek een noodzakelijk boek vol donkerte en mededogen, hartverscheurende ervaringen en verwoestende ontnuchtering. Een niet af te schudden verhaal, dat, in de loop van de vijftien jaar die volgden, door nieuwe ontmoetingen, oude vriendschappen en hervonden herinneringen is blijven uitdijen en verdiepen. Met deze volledig herwerkte versie van Scheisseimer kruipt Koenraad Tinel nog dichter bij de rauwe kern die onuitwisbaar in de kunstenaar woont én onverwerkt in de samenleving doorleeft. Nog tastbaarder, nog urgenter, nog echter. “Schoonheid is waarheid,” weet Koenraad Tinel. Scheisseimer is van een verschrikkelijke schoonheid.
Tekenaar en beeldhouwer KOENRAAD TINEL werd geboren in Gent in 1934. Zijn tekeningen en vaak monumentale sculpturen, die delven in de oermaterie van mythologieën, sprookjes en verhalen, worden veelvuldig in binnen- en buitenland tentoongesteld. Eerder verscheen bij uitgeverij Oogachtend al Tinel tekent Babel en Singer
Oogachtend, 2022
In de straten van New York dwarrelen
sneeuwvlokken als bloesems naar
beneden. In een klooster in bevroren
Kostroma schilfert een Russische
moeder Gods af. Een engel wordt
gesmoord, een lichaam gesmokkeld,
een gevallen geliefde betreurd. Een
vader doolt tussen zijn doden en Jezus
toont zich zondig.
Isaak Babel en Isaac Bashevis Singer hebben
in hun lijfelijke en poëtische verhalen al te
menselijke figuren onsterfelijk gemaakt en al
te goddelijke naar de aarde getrokken.
Koenraad Tinel vangt de verhalen van de twee
literaire grootheden in nu eens tedere, dan weer
furieuze, fragiele en vleselijke trekken.
Tinel tekent Babel & Singer, getekende verhalen tussen val en
verbeelding, het verglijden en het onvergetelijke.
Lannoo, 2019
Sculpturen en tekeningen
van Koenraad Tinel
met teksten van
David Van Reybrouck
Kurt Snoekx
Koen Van Synghel
Met een overweldigende kracht bouwt Koenraad Tinel (°1934, Gent) al meer dan een halve eeuw gestaag verder aan zijn zelf geschapen universum. In UDSJUEN, de catalogus bij de gelijknamige tentoonstelling – Gent 2019 – wordt opnieuw de zoektocht belicht naar de onvatbare relatie tussen aarde en mythe, tussen denken en seksuele energie. In een vormentaal die moeilijk in één categorie is te stoppen. Opgetrokken uit robuuste materialen verbergen zijn beelden een ragfijne dans van motieven, waaruit een picturaal raffinement spreekt.
Het werk van Koenraad Tinel toont in de ruwste vormen de tijdloze schoonheid van een extreem vitale energie, van een met de dood flirtende begeerte, die nietsontziende kracht die mens en dier met elkaar verbindt.
Centraal in UDSJUEN staat het gelijknamige oerverhaal van de Siberische Jakoeten met een nooit eerder gepubliceerde tekeningensuite van Koenraad Tinel. De publicatie biedt een overzicht van Tinels oeuvre uit de periode 2015-'19, aangevuld met sleutelwerken van de voorbije 25 jaar. David Van Reybrouck leidt udsjuen in.
UDSJUEN uitgever: LannooPrijs 49,99 €
Bestellen via Leysbroek: info@koenraadtinel.be
MER, 2017
Een visueel overzicht van het recente beeldend werk van Koenraad Tinel.
Het boek is een uitgave ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Abtenhuis van Geraardsbergen (9 september - 26 november 2017).
Met een essay van schrijver Stefan Hertmans.
144 pag. / 18,9 cm x 27,5 cm
Talen: NL - E - F
Essay: Stefan Hertmans
Design: Studio Luc Derycke
ISBN 978 94 9232 164 0
Prijs 35 euro
Leysbroek, 2015, 80 p.
Catalogus bij de gelijknamige expositie in de Halle van Geel (tot 31 mei 2015). 'Silent Navigations' brengt voor het eerst sculpturen en inkttekeningen samen in een solotentoonstelling die een tijdsboog van twintig jaar overspant.
bestelbaar via info@koenraadtinel.be
Uitgeverij Atlas Contact, 2013, 416 pag.
Al meer dan een halve eeuw woont en werkt tekenaar en rasverteller Koenraad Tinel in het Pajottenland, het glooiende landschap ten zuidwesten van Brussel...
... waar in de kleine dorpen een karakteristieke mengeling van koppigheid en bijgeloof, van achterdocht en breugheliaanse gulheid heerst.
Voor 'Verhalen van het Pajottenland' liet Tinel zich inspireren door kleurrijke figuren uit zijn omgeving: de postbode, de boer met zijn varkensbeer, de tuinman zonder benen...
Bevriende schrijver Stefan Brijs luisterde naar de indringende, vaak komische en tegelijkertijd tragische verhalen van Koenraad Tinel en maakte in zijn gekende sobere en trefzekere stijl tekst bij de intrigerende beelden.
2010 - Uitgeverij Peeters, 204 pagina's
In Flandria Catholica evoceert Koenraad Tinel in bijna 200 inktschilderijen zijn herinneringen aan het naoorlogse rooms-katholieke Vlaanderen van zijn jeugd.
Hij kijkt met grote mildheid terug op deze periode uit zijn leven en uit het grote verhaal waar hij toen deel van uitmaakte of tegen wil en dank in verzeild geraakte.
Stichting Kunstboek, 2013, 208 pag.
Toen schrijver Stefan Brijs op een dag werd uitgenodigd om in zijn geboortestad Genk een project uit te werken, stelde hij voor om het boeiende experiment van Paul Auster over te doen.
In 1999 had deze Amerikaanse auteur zijn landgenoten opgeroepen om hem waargebeurde verhalen te bezorgen die klonken als fictie. Met overweldigend succes.
Als er ergens ook een goudmijn aan diepmenselijke verhalen moest te vinden zijn dan wel in Genk: een snel gegroeide stad met meer dan 65.000 inwoners afkomstig uit heel Europa en ver daarbuiten. Dit ambitieuze plan kreeg nog een extra dimensie toen kunstenaar Koenraad Tinel zich liet inspireren door de sterke verhalen die van grote betekenis waren geweest voor het leven van de vertellers. Onder impuls van een enthousiast team groeide het sociaal-artistieke totaalproject VertelGenkVertel uit tot een breed gedragen initiatief dat ook over de stadsgrenzen heen weerklank vond. Dit leidde tot een rijke en gevarieerde oogst van universele verhalen die ruim een eeuw geschiedenis bleken te omspannen.
Samen met cursisten van de opleiding Literaire Creatie van de Genkse Academie voor Muziek, Woord en Dans bewerkte Stefan Brijs een ruime selectie van deze verhalen terwijl Koenraad Tinel er meer dan 170 tot de verbeelding sprekende tekeningen bij maakte.
Uitgeverij Ekstreem, 2013, 112 pag.
In vervolg op zijn succesvolle roman Post voor mevrouw Bromley schreef Stefan Brijs een ode aan de cornedbeef. Deze ode werd door Koenraad Tinel met 5 tekeningen geïllustreerd.
Naar aanwijzingen van uitgeverij Ekstreem zette de Avalon Pers uit Woubrugge de tekst uit de 12 punt Lutetia en drukte die op 145 grs. Zerkall Bütten.
24 Pagina’s. Genaaid en gebonden in linnen. Voorzien van een origineel bliksleuteltje. Afmeting: 17 x 11,5 cm.
De oplage bedraagt 144 exemplaren.
Alle exemplaren zijn door auteur en kunstenaar gesigneerd.
Leysbroek, 2007, 72 pag.
Tijdens zijn odyssee als kind doorheen Duitsland (1944-46) was het sprookjesboek van de gebroeders Grimm het enige boek dat Koenraad Tinel vergezelde.
'IJzeren Hans' herinnert hij zich als hét verhaal waarnaar hij steeds teruggreep. Deze ontroerende ontwikkelingsgeschiedenis van een jongen tot man was lang na de oorlog ook de eerste tekst die Koenraad Tinel illustreerde.
Leysbroek, 2006, 72 pag.
Leysbroek, 2006, 40 pag.
Literarte, 1998
Bibliofiele uitgave.
"Weg" is de theatertekst die Josse De Pauw presenteerde in samenwerking met Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem. Koenraad Tinel maakte voor het boekwerk 33 aangrijpende tekeningen in roestbruine bister.
De tekst is gezet uit de Trade Gothic op een grijs karton.
Het boekwerk werd vormgegeven door Gert Dooreman en gerealiseerd door drukkerij Imschoot, Gent.
Voor 'Weg' heeft Tinel zijn tekenkunst tot het uiterste gedreven, maar vooral heeft hij een zielsverwant ontmoet: "Met alle argwaan die mij eigen is, kwam de samenwerking uit bij iets hoopgevends. Josse is een broer geworden. We zijn allebei met hetzelfde bezig: iets maken dat langer bestaat dan wijzelf."
Gerrit Six,Tijd Cultuur, 24 maart 1999
Leysbroek, Vollezele, 2000, 144 pag.
Inkttekeningen bij een theatertekst van Josse De Pauw.
Leysbroek, Vollezele, 2000, 120 pag.
Kritak - Leuven, 1993, 200 pag.
Leysbroek Repingestraat 91 B-1570 Vollezele +32 (0)479 67 13 67 info@koenraadtinel.be